Chyba każda Panna Młoda chociaż przez chwilę miała myśl, aby rzucić wszystkie przygotowania, zabrać narzeczonego i świadków i przysięgę małżeńską złożyć na rajskiej plaży czy szczycie Himalajów. Większość Par Młodych nie decyduje się na takie niestandardowe rozwiązania, są jednak takie, którym udaje się zorganizować ślub za granicą. Wbrew pozorom złożenie przysięgi małżeńskiej poza Polską wcale nie jest takie trudne. Jak to zrobić? Zobacz nasz poradnik jak zorganizować ślub za granicą.

Ślub za granicą z pomocą konsultanta

Najprostszą i najszybszą opcją w przypadku ślubu za granicą jest wynajęcie konsultanta, który w swojej ofercie ma organizację takich wydarzeń. W Polsce działa kilka firm, które proponują organizację ślubu w Europie, a nawet poza nią. Wybór miejsca jest tutaj uzależniony od Pary Młodej, a dokładnie ich funduszy. Ci z pokaźnym budżetem ślubnym mogą zdecydować się na ślub na Bali, Dominika, Jamajce lub w Kenii. Wedding planerzy  Parom Młodym zainteresowanym ślubem za granicą oferują specjalne pakiety, które obejmuje m.in. przygotowanie niezbędnych dokumentów, organizacja formalności prawnych, opłaty administracyjne, wynajem miejsca na ślub, opłaty za tłumaczenie dokumentów, koordynację ślubu.

Ile kosztuje ślub za granicą?

Korzystając z profesjonalnego wedding plannera, należy liczyć się z tym, że ślub za granicą nie będzie tanią imprezą. Pakiety ślubne rozpoczynają się do 4 tysięcy w przypadku ślubów w Europie i szybują wysoko w górę przy miejscach bardziej egzotycznych i tropikalnych. Do wydatków należy także zaliczyć te związane z przybyciem na miejsce Pary Młodej oraz zaproszonych gości.

Ślub za granica – jakie dokumenty trzeba przygotować?

Osoby, które organizacji ślubu nie chcą powierzać firmom konsultingowym, mogą pokusić się o samodzielną organizację ceremonii. Przygotowania należy rozpocząć od wybrania kraju i lokalizacji samej ceremonii,  od tego bowiem będzie zależeć, jakich formalności będzie trzeba dopełnić. O to, jakie prawo ślubne obowiązuje w danym kraju najlepiej spytać polską ambasadę lub konsulat. To tam też załatwia się wszystkie formalności i przeprowadza samą ceremonię, o ile nie wybierze się np. ślubu na plaży.

Do konsulatu na dwa miesiące przed datą uroczystości należy dostarczyć polskie odpisy aktów urodzenia narzeczonych, ważne dokumenty tożsamości (dowód osobisty/paszport), zapewnienie narzeczonych o braku przeszkód do zawarcia małżeństwa (osoby mieszkające w Polsce na stałe zapewnienie składają przed polskim pracownikiem USC, te mieszkające na stałe za granicą przed konsulem stałego miejsca zamieszkania). Dodatkowe dokumenty pojawią się, jeśli narzeczony lub narzeczona są rozwiedzeni, lub mają status wdowy/wdowca. W pierwszym przypadku do konsulatu trzeba dostarczyć odpis aktu małżeństwa z adnotacją o rozwodzie lub prawomocny wyrok rozwodowy, w drugim odpis skrócony aktu zgonu.  Na tydzień przed uroczystością do ambasady należy przesłać dokumenty świadków, czyli dowód osobisty lub paszport. Za ślub za granicą na terenie UE Polscy obywatele muszą zapłacić opłatę konsularną jej wysokość wynosi 500 euro.

Ślub za granicą można też zorganizować poza polskim konsulatem, wtedy udziela go urzędnik Stanu Cywilnego danego kraju. Jeśli decyduje się na taką opcję, z polskiego konsulatu należy pobrać zaświadczenie potwierdzające możliwość zawarcia małżeństwa. Dalsze formalności wynikają już z prawa lokalnego i mogą różnic się w zależności od wybranego miejsca.

 

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ