W zabawie człowieka ingeruje symboliczna funkcja, czyli zdolność czynienia z symboli i znaków kontekstów, przewidywania sytuacji, planowania przyszłych wydarzeń i interpretowania rzeczywistości. Gra sprzyja rozwojowi kulturalnemu i rozwija się w naturalny sposób. Jest nieodzowna w rozwoju psychoruchowym, intelektualnym, uczuciowym i socjalnym, ponieważ podczas zabawy uczy się przestrzegać reguł, mieć cele itp. Zabawa jest prawem. Według deklaracji praw dziecka przyjętej przez walne zgromadzenie Organizacji Narodów Zjednoczonych, dziecko powinno cieszyć się w pełni z gier i wolnego wypoczynku, które powinny być skierowane w zamierzonych celach przez społeczeństwo i władze państwowe. Zabawa nie jest tylko formą rozrywki, lecz także najlepszym sposobem na naukę. Dzięki niej dzieci uczą się stawiać czoła różnym sytuacjom, które nadejdą w ciągu ich dorosłego życia. Zabawa jest pożyteczna i potrzebna do rozwoju dziecka, w miarę gdy jest ono jej bohaterem. Pozwala dziecku aby utrzymało się odróżnione od wymagań i ograniczeń zewnętrznej rzeczywistości.